اولين جلسه ستاد احياء زكات شهرستان بهاباد در سال جاري برگزار شد

بهاباد "حسین زینلی خبرنگاریزدفردا :رئيس ستاد زكات استان: معادل زكات پرداختي توسط مردم كه بايد دولت پرداخت نمايد از طرف ستاد زكات استان به ادارات اوقاف، راه و ترابري و كميته امداد جهت هزينه مشخص پرداخت مي شود.

جلسه ستاد احياء زكات شهرستان بهاباد با حضور امام جمعه بهاباد، سرپرست فرمانداري شهرستان، معاون توسعه مشارکت هاي مردمي کميته امداد امام خميني(ره) استان، رئيس ستاد زكات استان و رؤساي برخي از ادارات و نمايندگان كشاورزان در محل فرمانداري برگزار شد.

در ابتداي جلسه رئيس كميته امداد امام خميني(ره) و دبير ستاد زكات شهرستان از آمادگي كامل اين نهاد جهت جمع آوري زكات هاي واجب و مستحبي مردم خبر داد و افزود: 28 نفر از روحانيون و عاملين زكات در شهرستان به صورت فعال به ترويج فرهنگ پرداخت زكات و همچنين جمع آوري زكات مي پردازند.

در ادامه امام جمعه بهاباد ضمن بازگوكردن احاديث و روايات اسلامي مرتبط با اهميت زكات اظهار داشت: اگر در جامعه امر زکات احیاء شود آن جامعه زنده و پویا خواهد شد و به سعادت و پیشرفت می رسد.

"حجت الاسلام ملاحسيني" افزود: بايد جهت فرهنگي سازي هرچه بيشتر پرداخت زكات سياست هاي تشويقي در نظر گرفته شود و مكانهايي كه با پول زكات پرداخت شده توسط مردم ساخته شده است در منظر عموم مشخص شود.

رئيس ستاد احياء زكات شهرستان ادامه داد: بايد احاديث مرتبط با امر زكات به صورت گسترده توسط روحانيون به مردم گفته شده و عواقب و گرفتاريهاي دنيوي و اخروي عدم پرداخت زكات گوشزد شود.

وي ريشه كن كردن فقر را از اولويت هاي مصارف زكات برشمرد و افزود: زكات پرداختي بايد در وهله اول براي ريشه كن كردن فقر در جامعه مصرف شود و در مراحل بعد جهت مساكين، عاملين زكات، ترغيب غيرمسلمانان به اسلام، بدهكاران، در راه خدا، در راه ماندگان و موارد ديگر هزينه شود.

سرپرست فرمانداري بهاباد و قائم مقام ستاد زكات شهرستان نيز در اين جلسه بر فرهنگ سازي گسترده پرداخت زكات واجب و مستحبي در جامعه تأكيد كرد و گفت: زكات در قرآن 32 مرتبه يادآوري شده است و اين اهميت والاي پرداخت زكات را نشان مي دهد.

"ابوالقاسم دهقان" تصريح كرد: بايد در مدارس براي دانش آموزان اهميت زكات تبليغ شود و در شهر نيز ميدان و يا خياباني به نام زكات نامگذاري شود.

معاون توسعه مشارکت هاي مردمي کميته امداد امام خميني(ره) استان مشاركت مردم بهاباد در پرداخت زكات را خوب ارزيابي كرد و اظهار داشت: بايد در كنار يادآوري پرداخت زكات واجب، پرداخت زكات مستحبي نيز براي مردم تبليغ شود.

"محمدرضا غريب نواز" افزود: طبق استفتائي كه از دفتر مقام معظم رهبري شده است، مي توان در مورد هر چيزي كه از زمين مي رويد بجز سبزيجات و توت زكات داد.

وي همكاري دانشجويان و طلاب را جهت گسترش فرهنگ زكات خواستار شد و خاطرنشان ساخت: بايد تلاش كنيم تا در دانشگاهها و حوزه هاي علميه طرح هاي پژوهشي جهت گسترش فرهنگ زكات بررسي شود و پيشنهادات دانشجويان و طلاب به ستاد زكات ارائه شود.

در ادامه رئيس ستاد زكات استان اظهار داشت: با هماهنگي هاي صورت گرفته با مسئولين استان جهت جلوگيري از برخي سواستفاده هاي احتمالي، وجوه پرداختي مردم به حساب غيرقابل برداشت در مركز استان واريز شده و مبلغ معادل آن نيز كه طبق قانون از طرف دولت اختصاص مي يابد به اين حساب واريز مي شود.

حجت الاسلام فخرآبادي در مورد زمينه هاي مصرف زكات پرداختي مردم بيان داشت: طبق هماهنگي هاي صورت گرفته در استان مقرر شده 30 درصد مبالغ پرداخت شده زكات از طريق كميته امداد امام خميني(ره) براي فقرزدايي هزينه شود.

وي افزود: بخشي نيز جهت احداث راههاي روستايي به اداره كل راه و ترابري استان داده خواهد شد و آن اداره نيز با افزودن مبلغي، احداث راههاي روستاهايي كه بيشترين پرداخت زكات را داشته اند در اولويت قرار خواهد داد.

فخرآبادي ادامه داد: بخشي از مبلغ زكات نيز به اداره كل اوقاف و امور خيريه استان جهت احداث و ترميم مساجد و حسينيه هايي كه زكات بيشتري پرداخت نموده اند پرداخت مي شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا